Participant profiles according to recruitment source in a large Web-based prospective study: experience from the Nutrinet-Santé study

Publié le 13 Septembre 2013
Mis à jour le 5 juillet 2019

BACKGROUND: interest in Internet-based epidemiologic research is growing given the logistic and cost advantages. Cohort recruitment to maximally diversify the sociodemographic profiles of participants, however, remains a contentious issue. OBJECTIVE: the aim of the study was to characterize the sociodemographic profiles according to the recruitment mode of adult volunteers enrolled in a Web-based cohort. METHODS: the French NutriNet-Santé Web-based cohort was launched in 2009. Recruitment is ongoing and largely relies on recurrent multimedia campaigns. One month after enrollment, participants are asked how they learned about the study (eg, general newscast or a health program on television, radio newscast, newspaper articles, Internet, personal advice, leaflet/flyers) The sociodemographic profiles of participants recruited through operative communication channels (radio, print media, Internet, advice) were compared with the profiles of those informed through television by using polytomous logistic regression. RESULTS: among the 88,238 participants enrolled through the end of 2011, 30,401 (34.45%), 16,751 (18.98%), and 14,309 (16.22%) learned about the study from television, Internet, and radio newscasts, respectively. Sociodemographic profiles were various, with 14,541 (16.5%) aged e60 years, 20,166 (22.9%) aged <30 years, 27,766 (32.1%) without postsecondary education, 15,397 (19.7%) with household income <EUR1200/month, and 8258 (10.6%) with household income EUR3700/month. Compared to employed individuals, unemployed and retired participants were less likely to be informed about the study through other sources than through television (adjusted ORs 0.56-0.83, P<.001). Participants reporting up to secondary education were also less likely to have learned about the study through radio newscasts, newspaper articles, Internet, and advice than through television adjusted ORs 0.60-0.77, P<.001). CONCLUSIONS: television broadcasts appear to permit the recruitment of e-cohort participants with diverse sociodemographic backgrounds, including socioeconomically disadvantaged individuals who are usually difficult to reach and retain in long-term epidemiologic studies. These findings could inform future Web-based studies regarding the development of promising targeted or general population recruitment strategies. (R.A.) Traduction du résumé : La recherche épidémiologique sur Internet suscite un intérêt croissant compte tenu de ses avantages logistiques et de coût. Le recrutement de cohortes incluant des profils sociodémographiques de participants diversifiés au maximum, reste cependant un défi important. Objectif : L'étude avait pour objectif de caractériser les profils sociodémographiques selon l'origine du recrutement des adultes volontaires inscrits dans une cohorte basée sur internet. La cohorte française Nutrinet-Santé dont le recueil est basé sur internet a été lancée en 2009. Le recrutement est en cours et repose en grande partie sur des campagnes médiatiques répétées. Un mois après leur inscription, les participants sont invités à indiquer comment ils ont connu l'étude (par exemple, au cours d'un journal télévisé ou d'une émission sur la santé, à la télévision, à la radio, dans des articles de presse, sur Internet, par le bouche à oreille, par une brochure ou un prospectus). Les profils sociodémographiques des participants recrutés par des moyens de communication autres que la télévision (radio, presse écrite, Internet, bouche à oreille) ont été comparés par régression logistique polytomique avec ceux des personnes informées par la télévision. Parmi les 88 238 participants inscrits à la fin de l'année 2011, 30 401 (34,45%), 16 751 (18,98 %) et 14 309 (16,22%) ont connu l'étude grâce à la télévision, l'Internet et la radio, respectivement. Les profils sociodémographiques étaient variés ; 14 541 (16,5%) des participants étaient âgés de e 60 ans, 20 166 (22,9%) avaient < 30 ans, 27 766 (32,1%) n'avaient pas suivi d'études postsecondaires, 15 397 (19,7%) avaient un revenu familial. Les émissions de télévision semblent permettre le recrutement dans des cohortes utilisant internet, de participants issus de différents milieux sociodémographiques , y compris les personnes défavorisées sur le plan socioéconomique qui sont généralement difficiles à atteindre et à maintenir dans des études épidémiologiques à long terme. Ces résultats apportent des informations intéressantes pour les futures études utilisant internet, en ce qui concerne l'élaboration de stratégies qui paraissent prometteuses pour le recrutement de participants dans la population générale ou dans des populations ciblées. (Traduction effectuée par la Cellule de Valorisation Editoriale - CeVE - de l'InVS)

Auteur : Kesse Guyot E, Andreeva V, Castetbon K, Vernay M, Touvier M, Mejean C, Julia C, Galan P, Hercberg S
Journal of medical Internet research, 2013, n°. 9, p. e205